آدرس   اصفهان ، میدان لاله ، خیابان زینبیه جنوبی ، روبروی پارک لاله ، موسسه خیریه مجتمع فاطمیه اصفهان                     تلفن: 14-34703011-031

آیا حضرت فاطمه(س) در اواخرعمر خود از شیخین راضی شده اند؟

توضیح سوال: 
طبیعی است اگر وهابیت بپذیرند که حضرت فاطمه (سلام الله علیها) از شیخین( ابوبکر و عمر) خشمگین و غضبناک شده و با همین حال از دنیا رفته، اصل و اساس مشروعیت خلافت آنها را زیر سوال برده، چرا که این موضوع ثابت می کند تنها یادگار پیامبر (صلی الله علیه وآله) برترین بانوی دو عالم، سرور زنان اهل بهشت با خلافت آنان مخالف بوده و طبق روایات صحیح السندی که در صحیح ترین کتاب های خود آنان آمده است رضایت حضرت زهرا (سلام لله علیها) رضایت رسول خدا و خشم او، خشم آن حضرت می باشد، از این رو برای پوشش گذاردن بر این حقیقت، دست به کار شده و روایتی جعل کرده اند و گفته اند: « بر فرض بپذیریم که فاطمه - رضی الله عنها- مدتی از شیخین (ابوبکرو عمر) دلگیر شده و از آن دو روی گردانده، ولی همان گونه که بیهقی و دیگران نقل کرده اند، شیخین در آخرین روزهای حیات فاطمه- رضی الله عنها- به ملاقات وی رفته و رضایت وی را جلب نموده اند؛ هماگونه که در روایت آمده: هنگامی که فاطمه(سلام لله علیها) بیمار شد؛ ابوبکر برای کسب رضایت نزد وی آمد و اجازه خواست تا او را ملاقات کند. علی (علیه السلام) به فاطمه (علیها سلام) فرمود: ابوبکر برای ملاقات اجازه می خواهد. فاطمه(علیها سلام) فرمود: آیا شما دوست دارید که او وارد شود؟ علی (علیه السلام) فرمود: اری. به همین جهت فاطمه(علیها سلام) نیز اجازه داد. ابوبکر وارد شد و جویای کسب رضایت فاطمه (علیها سلام) بود ابوبکر گفت: به خدا سوگند،خانه، زندگی،مال، ثروت و خویشانم را ترک نکردم مگر برای به دست آوردن رضایت و خشنودی خدا، رسول خدا(صلی الله علیه وآله) و شما خاندان پیامبر(صلی الله علیه وآله). اینجا بود که ابوبکر از فاطمه راضی شد.(1)
دسته بندی: 
پاسخ: 

نارضایتی فاطمه از ابوبکر در معتبر ترین کتاب های اهل سنت

اشکال کننده چاره ای جز پذیرش اصل خشم و غضب حضرت فاطمه(علیها سلام) نسبت به ابوبکر ندارد، چرا که این حقیقت در سه جا از کتاب صحیح بخاری و یک جا از کتاب مسلم که صحیح ترین کتاب ها پس از قرآن نزد وهابیت به شمار می رود آمده(2)

آیا روایت بخاری که درجه اعتبار آن نزد وهابیت بالاترین حد از اعتبار است مقدم است یا روایت بیهقی؟؟ آن هم در حالیکه روایت بیهقی از شخص ناصبی و دشمن امیرمومنان علی(علیه السلام) می باشد و خود نیز شاهد ماجرا نبوده است.

بخاری در صحیح خود می گوید:« فاطمه(علیها سلام) دختر رسول خدا(صلی الله علیه وآله) از ابوبکر ناراحت و از وی روی گردان شد و این ناراحتی ادامه داشت تا از دنیا رفت.(3)

همو در همان کتاب آورده است:« فاطمه (علیها سلام) از ابوبکر خشمگین شد و با وی سخن نگفت تا از دنیا رفت»(4)

و یا در جای دیگر از کتاب خویش آورده است:

« فاطمه(علیها سلام)  از ابوبکر روی گرداند و با وی سخن نگفت تا از دنیا رفت»(5)

« عمر به ابوبکر گفت: ما فاطمه (علیها سلام) را از خود خشمگین ساختیم بیا نزد وی رفته او را از خود خشنود سازیم؛ به همین روی از او اذن ورود خواستند ولی فاطمه(علیها سلام)  به آن دو اجازه نداد؛ به همین روی نزد علی(علیه السلام) رفتند و با وساطت او خدمت حضرت زهرا (علیها سلام) شرفیاب شدند، اما چون نشستند حضرت از انها روی گرداند و پاسخ سلام انها را نداد. ابوبکر این چنین آغاز به سخن کرد: ای دختر پیامبر(صلی الله علیه وآله)! به خدا سوگند نزدیکان پیامبر(صلی الله علیه وآله)  برای من از نزدیکان خودم ارزشمندترند؛ چنان که تو برای من از عایشه محبوب تری . ای کاش روزی که پیامبر(صلی الله علیه وآله)  از دنیا رفتد من نیز مرده بودم، آیا به نظر تو من که از جایگاه و شرافت تو آگاهم تو را از حق  و میراثت از پیامبر(صلی الله علیه وآله)  محروم نموده ام؟ در حالیکه من از پدرت شنیدم که فرمود:« ما ارث به جای نمی گذاریم و آنچه هست صدقه است» فاطمه(علیها سلام) فرمود: اگر حدیثی برایتان نقل کنم آن را تصدیق  نموده و به آن عمل می کنید؟ گفتند:آری. فاطمه (علیها سلام) فرمود: شما را به خدا سوگند ایا شما دو نفر از پیامبر(صلی الله علیه وآله) نشنیدید که فرمود: خشنودی فاطمه (علیها سلام) خشنودی من و ناراحتی او نارحتی من است؟ هر که دخترم فاطمه (علیها سلام) را دوست بدارد و احترام کند مرا دوست داشته و احترام کرده و هر که او را خشنود نماید مرا خشنود نموده و هر که فاطمه(علیها سلام) را ناراحت کند مرا ناراحت نموده؟ آن دو اعتراف کردند: اری ما از رسول خدا (صلی الله علیه وآله) این گونه شنیده ایم. فاطمه (علیها سلام) فرمود: پس من خدا و فرشتگان را شاهد می گیرم که شما دو نفر مرا آزردید. به خدا سوگند در ملاقات با پدرم از شما دو نفر شکایت کرده و پس از هر نماز نفرینتان خواهم گفت»(6)

با توجه به روایت بالا از کتاب صحیح بخاری ، صحیح مسلم چگونه می توان باور کرد که صدیقه شهیده  (علیها سلام) از آن دو راضی شده باشد؟

ایا روایت بخاری با ان درجه و اعتبار مقدم است یا روایت بیهقی؟

آیا روایت بخاری معتبرتر است یا روایتی که بیهقی از شخص ناصبی و دشمن امیر مومنان  علی(علیه السلام)  نقل می کند و خود راوی نیز شاهد ماجرا نبوده است؟

اگر فاطمه زهرا(علیها سلام)  از آن دو راضی شد، چرا وصیت فرمود تا او را شبانه دفن کرده و هیچ یک از کسانی که به وی ستم روا داشته اند را برای تشییع جنازه و نماز خبر نکنند؟ بخاری در صحیح خود روایت می کند:

« فاطمه پس از رسول خدا(صلی الله علیه وآله) شش ماه زنده بود وچون از دنیا رفت همسرش علی(علیه السلام)  شبانه او را دفن کرد و به ابوبکر خبر نداد و خودش بر بدن او نماز خواند»(7)

اضافه بر انچه در بالا گذشت می گوییم : توبه زمانی مفید و ارزشمند است که همراه با ندامتی برخواسته از عمق وجود آدمی بوده و گذشته را نیز جبران نماید؛ به این معنا که شخص توبه کننده حقوق تضییع شده طرف مقابل، چه «حق الله» و چه «حق الناس» را جبران نماید.

پرسش ما این است : اگر واقعا طبق ادعای اشکال کننده ابوبکر از اقدام خود پشیمان شد، آیا هیچ گونه اقدامی همچون بازگرداندن فدک به صدیقه طاهره که نشان ندامت و پشیمانی عملی وی باشد انجام داد؟

رجوع شود  به : سید مجتبی عصیری، شبهات فاطمیه ،  انتشارات طوبای محبت ص136 الی 145


  1. الاعتقادو الهدایة الی سیبل الرشاد،
  2. موارد چهارگانه خشم حضرت زهرا (علیها سلام) از ابوبکر در صحیحین:
    - صحیح بخاری ج 3 ص 1126، ح2926

    - صحیح بخاری ج 6 ص 2474 ح 6346،
    - صحیح مسلم ج 3 ص 1759،
  3. صحیح بخاری ج 3 ص 1126 ح 2926
  4. صحیح بخاری ج 4 ص 1549 ح 3998،
  5. صحیح الخاری ج 6 ص 2474 ح 6346
  6. الامامة و السیاسةج 1 ص 17
  7. صحیح  بخاریج 4 ص 1549 ح 3998

کاربران آنلاین

هم اکنون 0 کاربر آنلاین هستند.

گزارشات تصویری